Back to Top

Meldingen op Android smartphone komen niet binnen, zo los je het op - androidtoestel.nl

Mis je de laatste tijd steeds vaker berichtjes op je Android smartphone, en komen deze niet volledig binnen? Oplossen is mogelijk! De kans is namelijk groot dat er iets in je instellingen verkeerd is ingesteld. Daarnaast heeft Android tegenwoordig een handige modus voor als je in een vergadering zit: de Niet Storen-modus. Het nadeel van die modus is wel dat je deze weer uit moet zetten, omdat je anders alle meldingen mist. Daarnaast kunnen er ook problemen zijn met de toestemmingen om meldingen te sturen.

Geen meldingen op je Android ontvangen

Vond je vandaag je smartphone al stil en vragen je collega’s waarom je hun berichten niet meer beantwoordt? Dan weet je meteen zeker dat je Androidtoestel geen meldingen aflevert. Dat kan allerlei oorzaken hebben. De meest voorkomende oorzaak is de Niet Storen-modus, maar er zijn ook andere instellingen die ertoe kunnen leiden dat meldingen niet (meer) worden afgeleverd.

Schakel Niet Storen-uit

Als je geen meldingen meer krijgt, is de kans groot dat je onbedoeld de Niet Storen-modus nog aan hebt staan. Deze modus is handig als je in een vergadering zit en even geen telefoontjes of appjes wilt. De modus is er speciaal voor gemaakt zodat je niet wordt gestoord. Na die belangrijke sollicitatie moet je de Niet Storen-modus wel weer uitschakelen. Word je dus ’s morgens wakker en vraag je je af waarom helemaal niemand je een berichtje heeft gestuurd, dan komt dat waarschijnlijk door deze modus. Zo schakel je het uit voor bepaalde apps:

  • Ga naar de Instellingen;
  • Klik op ‘Meldingen’;
  • Klik op ‘Niet Storen’;
  • Klik op ‘Apps’;
  • Kies de apps die wel meldingen af mogen leveren;
  • Selecteer per app of je zelfs in Niet Storen-modus wel of niet een bericht mogen sturen

Wil je Niet Storen helemaal uitschakelen? Swipe dan omlaag naar je bedieningspaneel en zet de modus weer uit.

Controleer of de app wel meldingen mag sturen

Heb je Niet Storen uitgezet, maar krijg je geen mail van een app die je net hebt geïnstalleerd? Dan kan het zijn dat de app geen toestemming heeft gekregen om meldingen te verzenden. Mocht je dus van de ene app wel een bericht krijgen en van de ander niet, dan is dit waarschijnlijk een probleem met de instellingen. Dit kun je gemakkelijk controleren:

  • Ga naar de Instellingen;
  • Klik op ‘Meldingen’ en daarna op ‘App-instellingen’;
  • Selecteer de app waarvan je de meldingen wilt controleren;
  • Schakel nu in welke berichten je wel of niet wilt ontvangen.

Sta meldingen toe in de focusmodus

Naast de Niet Storen-modus bestaat er ook de focusmodus. Je kunt ook in deze modus meldingen uitschakelen, zodat apps geen berichten meer af kunnen leveren. Focusmodus is onderdeel van Androids nieuwste speerpunten: je digitale welzijn. Je kunt de instellingen gemakkelijk wijzigen.

  • Ga naar de Instellingen;
  • Klik op ‘Digitaal welzijn en ouderlijk toezicht’;
  • Klik op ‘focusmodus’;
  • Controleer of er bij de apps waarvan je meldingen wilt ontvangen geen vinkje in het vierkantje staat.

De Sst-modus deactiveren

Android heeft iets handigs bedacht: als je in een belangrijke vergadering of sollicitatie zit, leggen de meeste mensen hun smartphone andersom, met het scherm naar de tafel. Dit is een zogenaamde gesture waarmee Android automatisch Niet Storen weer inschakelt. Android noemt deze manier van werken ‘Omdraaien voor Sst’. Als je de telefoon met zijn scherm naar beneden neerlegt, activeert Niet Storen-modus meteen. Lang niet alle telefoons hebben deze modus. Het werkt doorgaans alleen bij Pixel-telefoons of als je er een speciale app voor hebt geïnstalleerd.

Mocht je een Google Pixel telefoon hebben, dan doe je er dus goed aan om de instellingen nog even te controleren. Dat doe je zo:

  • Ga naar de Instellingen;
  • Klik op ‘Digitaal welzijn en ouderlijk toezicht’;
  • Klik op ‘Omdraaien voor Sst’;
  • Tik op deze optie en zet het schuifje naar links.

Daarna zal je Pixel-smartphone niet meer in Niet Storen-modus gaan als je de smartphone langere tijd met het scherm naar beneden legt.

Controleer de instellingen in de app zelf

Als alle instellingen goed staan in je telefoon, kan het ook zo zijn dat je nog een instelling had moeten maken in de app zelf. Een voorbeeld: je hebt de ING-app en je wilt graag pushnotificaties krijgen als iemand je betaald heeft, of wanneer jij iemand betaalt. Je kunt ook een pushnotificatie krijgen als je saldo onder een bepaald bedrag komt. Als je de ING-app hebt geïnstalleerd, staan pushnotificaties in de instellingen van Android standaard aan.

Toch krijg je nog geen berichten, omdat je in de app zelf nog de meldingen aan moet zetten. Daarbij moet je onder meer aangeven vanaf welk bedrag je een notificatie wilt krijgen. Je kunt per optie kiezen welke melding je wel of niet wilt. Als je deze instellingen zelf niet wijzigt, worden er geen meldingen afgeleverd. Er zijn meer apps die zo werken. Als je van bepaalde personen of groepen geen bericht op WhatsApp meer krijgt, kan het zijn dat je je contactpersonen per ongeluk op ‘dempen’ hebt gezet. Loop dus zeker de instellingen in de apps zelf ook nog even na.

Zet batterijbesparingsmodus uit

Als er berichten binnenkomen, moet er een melding worden getoond. Een smartphone vraagt daarom energie van de batterij om je meldingen af te leveren. Je levert daardoor behoorlijk in op je batterijduur. Om deze reden kun je de batterijbesparingsmodus aanzetten. Je krijgt dan geen meldingen meer, maar je batterij gaat wel langer mee. Deze modus kun je gebruiken totdat je een oplader voor handen hebt. Vergeet niet de modus weer uit te zetten, omdat je anders geen meldingen meer krijgt. De modus aan- en uitzetten kun je doen door de volgende stappen te nemen:

  • Ga naar de Instellingen;
  • Ga naar ‘Batterij’
  • Klik op ‘Batterijbesparing’;
  • Zet het schuifje voor ‘Batterijbesparing gebruiken’ om.

Start je smartphone opnieuw op

Heb je echt alles al geprobeerd en staan alle instellingen goed, maar krijg je nog steeds geen berichten? De meldingen worden afgeleverd aan de hand van een proces op de achtergrond van iedere Android-smartphone. Het kan gebeuren dat dit proces is vastgelopen. Soms kan het helpen om je smartphone even helemaal uit te zetten en daarna weer in te schakelen.

© Copyright 2009 - 2024 AndroidToestel.nl - www.androidtoestel.nl | Realisatie: AASHQ