Back to Top

Scherm van je Android smartphone reageert niet: dit kun je doen - androidtoestel.nl

Reageert het scherm van je Android smartphone niet goed? Bijvoorbeeld omdat een deel van het scherm wel werkt, maar een ander gedeelte niet? Het kan ook voorkomen dat het hele scherm het niet meer doet. Soms zijn de problemen gemakkelijk op te lossen, maar in andere gevallen is het nodig om naar een reparateur te gaan.

Scherm van je toestel reageert helemaal niet meer

Als je scherm van je smartphone niet meer reageert, heb je een aantal opties. Heb je bijvoorbeeld een screen protector op je Android toestel geplakt? Dan kan dit leiden tot storingen met de digitizer. Dat is het deel van het scherm dat je aanrakingen omzet in acties. Sommige screen protectors maken slecht contact, waardoor je soms wat steviger moet drukken om iets te selecteren. Maar het kan ook gebeuren dat er andere oorzaken zijn waardoor je scherm niet lekker werkt.

Veel voorkomende oorzaken van een niet reagerend Android scherm

Een aantal oorzaken komen vaak voor als het scherm van je smartphone niet goed werkt. Als je het toestel hebt laten vallen, is het goed om van tevoren even te controleren of het scherm gebarsten of beschadigd is. Om geld te besparen lopen mensen nog weleens door met een gebarsten scherm, maar vroeg of laat zal het toestel niet meer naar behoren werken. Is het scherm kapot, dan moet je er toch eens aan geloven om deze te laten vervangen. De levensduur van een Android smartphone is niet oneindig.

Maak je gebruik van een case of screen protector? Dan kun je eens proberen om zowel het hoesje als de schermbeschermer van het toestel te halen. Probeer eens of het toestel dan wel naar behoren werkt. Verder werkt je toestel alleen aan de hand van aanrakingen met de huid. Als je handschoenen draagt, kunnen je aanrakingen niet goed geregistreerd worden. De oplossing is dan simpel: je handschoenen uitdoen.

In verband met de privacy gebeurt het nog weleens dat je stickers op je scherm of over de sensoren plakt. Bijvoorbeeld de frontcamera van je toestel. Maar dat kan ook leiden tot stortingen in het aanraakscherm. Mocht je dus merken dat bepaalde delen van het scherm het beter doen dan andere delen, dan kun je deze stickers het best verwijderen. Soms wil een schoonmaakbeurt ook wel helpen.

Je Android telefoon opnieuw opstarten als deze niet reageert

Soms is de oplossing voor een niet reagerend scherm op je smartphone erg simpel. Het kan voorkomen dat je toestel namelijk volledig is vastgelopen. Is dit gebeurd, dan zal het toestel opnieuw opstarten al de oplossing kunnen zijn. Op de meeste toestellen vind je een aan/uit-knop. Als je deze dertig seconden ingedrukt houdt, gaat het toestel vanzelf uit. Daarna kun je deze weer opnieuw opstarten en is het probleem opgelost. Soms moet je nog op ‘Opnieuw opstarten’ op het scherm tikken. Ondanks vastlopers, kun je deze optie meestal nog wel aanklikken.

In sommige gevallen is het een app op je smartphone die roet in het eten gooit. In dat geval kun je per fabrikant nagaan hoe je de veilige modus van je toestel activeert. Tik vervolgens op het scherm. Werkt het scherm wel in veilige modus, dan is waarschijnlijk een app de oorzaak van de problemen. Zet dan veilige modus weer uit en verwijder onlangs geïnstalleerde apps een voor een, zodat je kunt achterhalen welke app de problemen heeft veroorzaakt.

Gedeelte van het scherm testen

Als een gedeelte van het scherm wel werkt en een ander gedeelte niet, kun je het hele scherm testen door bepaalde bewegingen te maken. Begin linksonder in het scherm en sleep dan je vinger naar de rechterbenedenhoek, zonder het scherm los te laten. Verplaats je vinger heel langzaam, zodat je er ongeveer tien seconden over doet om de overkant van het scherm te bereiken.

Als je de balk ‘Snelle instellingen’ helemaal naar de onderkant van het scherm kunt slepen, kun je stellen dat het probleem niet wordt veroorzaakt door een gedeelte van het scherm. Maar zie je de meldingen terugschieten, dan kun je het best de test herhalen. Blijkt een deel van het scherm dit probleem te veroorzaken, dan kun je het best contact opnemen met de fabrikant of verkoper van het toestel. Het toestel moet dan mogelijk gerepareerd worden.

Ontwikkelaarsopties uitschakelen

In sommige gevallen kan het inschakelen van de ontwikkelaarsopties leiden tot rare problemen met je smartphone. Om deze reden kun je het best de ontwikkelaarsopties tijdelijk uitschakelen, om te achterhalen of dat een oplossing voor je probleem biedt. Waar zich de ontwikkelaarsopties bevinden, kan per smartphone verschillen. Over het algemeen kun je deze stappen volgen om ontwikkelaarsopties uit te schakelen.

  • Open de app ‘Instellingen’ op je telefoon;
  • Navigeer naar ‘Systeem’;
  • Klik op ‘Ontwikkelaarsopties’;
  • Je ziet deze optie alleen als ontwikkelaarsopties al zijn ingeschakeld;
  • Schakel nu ontwikkelaarsopties uit.

Is het probleem nu opgelost, dan kun je het best contact opnemen met de fabrikant van het apparaat. Anders kun je het best nog even verder zoeken.

Telefoon terugzetten naar fabrieksinstellingen

Wat vaak helpt, is als je je telefoon terugzet naar de fabrieksinstellingen. Je telefoon wordt dan teruggezet naar hoe hij uit de fabriek kwam. Maar let op: al je gegevens op de telefoon worden gewist. Je kunt je gegevens terugzetten als je deze hebt opgeslagen in je Google-account. Maak dus altijd van tevoren en back-up, voordat je naar de fabrieksinstellingen gaat.

Als het probleem wordt veroorzaakt door een app die je hebt gedownload, merk je dat je na het herstellen van de instellingen na installatie van de app opnieuw problemen merkt.

Smartphone laten repareren

Heb je echt alles al geprobeerd en werkt het scherm van je toestel nog steeds niet goed? Dan is de kans groot dat er iets met het scherm zelf aan de hand is. Bijvoorbeeld als je het toestel onlangs hebt laten vallen, het scherm beschadigd is of het toestel last heeft van waterschade. In de meeste gevallen ontkom je er dan niet aan om het toestel te laten repareren. Het eerste jaar van je consumentengarantie kun je daarvoor hulp vragen bij de fabrikant van het toestel zelf. Het tweede jaar kun je contact opnemen met de winkel waar je het toestel hebt gekocht. Let op: soms moet je onderzoekskosten betalen of de reparatiekosten zelf vergoeden.

© Copyright 2009 - 2024 AndroidToestel.nl - www.androidtoestel.nl | Realisatie: AASHQ