Back to Top

Downloaden van app blijft staan op ‘in behandeling’, dit kun je doen - androidtoestel.nl

Als je een app downloadt uit de Play Store, kan het voorkomen dat je een melding krijgt te zien dat het downloaden van de app ‘in behandeling’ is. Over het algemeen hoef je daaraan niets te doen: de download loopt vanzelf verder. Maar als je een half uur hebt gewacht en er nog niets gebeurt, kan het toch zijn dat je actie moet ondernemen. Er zijn verschillende manieren om ervoor te zorgen dat je weer apps uit de Play Store kunt downloaden.

Download in behandeling

De Google Play Store is de officiële manier om goedgekeurde apps op je Android toestel te downloaden. Je verkleint daarmee het risico dat je schadelijke software binnenhaalt. Om deze reden is het downloaden uit de Play Store zeker aan te raden. Maar het gebeurt weleens dat je een melding krijgt dat de ‘download in behandeling is’. Je kunt dan lang wachten, maar de melding gaat niet meer weg. Daardoor kun je uiteindelijk ook geen andere apps meer downloaden. Als je de download annuleert, krijg je bij een andere app hetzelfde probleem te zien. Je Google Play Store downloads lopen dus keer op keer vast.

Dat is geen nieuw verschijnsel. Er zijn heel wat gebruikers van Android die klagen over deze melding. Dit kan voorkomen doordat er bijvoorbeeld een probleem is met de verbinding, maar het kan ook aan je smartphone liggen. Er zijn een paar manieren om dit probleem op te lossen.

Data in de achtergrond activeren

De beste manier om van de ‘in behandeling’ melding af te komen, is door datagebruik op de achtergrond te activeren. Het zou kunnen dat deze functie is uitgeschakeld door bijvoorbeeld de databesparingsfunctie. Om deze functie te controleren, kun je het volgende doen:

  • Ga naar de Instellingen;
  • Klik op ‘Datagebruik’;
  • Klik op ‘Databesparing’;
  • Klik op ‘Onbeperkte data’;
  • Kies vervolgens voor ‘Play Store’.

De Play Store heeft nu altijd de mogelijkheid om downloads uit te voeren, ook als je Android toestel databesparingsmodus staat. Op die manier zou je download nu uitgevoerd moeten kunnen worden.

De cache opschonen

Een van de meest voorkomende oorzaken van het ‘download in behandeling’-probleem is de vastgelopen cache in je Android besturingssysteem. De cache is er eigenlijk voor gemaakt om processen op je toestel sneller te maken. Door zaken uit je cache te lezen, hoef je minder lang te wachten totdat een app is opgestart. Toch kan het gebeuren dat je cache vastgelopen is. Ook de Google Play Store maakt er gebruik van om je downloads tijdelijk mee op te slaan. Daarom doe je er goed aan om de cache van de Google Play Store eens op te schonen. Let op: het kan wel even duren totdat de Play Store weer opgestart is na het opstarten. Om de cache op te schonen, kun je het volgende doen:

  • Ga naar de Instellingen;
  • Kies voor ‘Apps’;
  • Klik nu op ‘Google Play Store’;
  • Klik onder het kopje ‘cache’ op ‘cache legen’.

Als de oorzaak van de melding ‘download in behandeling’ vastgelopen cache is, dan zou de download nu weer verder moeten lopen.

Updates annuleren

Het kan gebeuren dat je smartphone net probeert om updates van andere apps te installeren terwijl je een nieuwe app wilt installeren. De Google Play Store kan maar één ding tegelijkertijd doen. Om deze reden is het handig om eens te controleren of er op de achtergrond updates van andere apps aan het downloaden zijn. Deze kun je dan tijdelijk annuleren, zodat de Google Play Store door kan gaan met het installeren van de app die je net wilde downloaden.

  • Ga naar de Play Store;
  • Klik op ‘Mijn apps en games’
  • Pauzeer de lopende downloads;
  • Probeer de app die je zojuist wilde downloaden opnieuw te downloaden.

Start je telefoon opnieuw op

We hebben de melding ‘in behandeling’ zelf ook al een paar keer ervaren. De meest gemakkelijke manier om de vastgelopen processen weer opnieuw op te laten starten, is door je smartphone even opnieuw op te starten. Sluit je telefoon daarom even helemaal af en start deze daarna weer op. Zorg er wel voor dat je van tevoren de pincode van de smartphone en de pincode van je simkaart nog weet. Als je je smartphone opnieuw opstart kan daar namelijk naar gevraagd worden.

Voordat je probeert om de app weer te downloaden, doe je er goed aan te controleren of de app misschien al ergens op je beginscherm staat. Verwijder de app dan eerst, voordat je probeert de app weer te downloaden. Om zeker te weten dat je de app verwijderd hebt, kun je het volgende doen:

  • Ga naar de Instellingen;
  • Klik op ‘Apps’;
  • Controleer of je de app die je wilt installeren al in het lijstje ziet staan;
  • Indien het geval is: klik op de app;
  • Klik op ‘Geforceerd afsluiten’;
  • Klik vervolgens op ‘Verwijderen’.

Download daarna de app opnieuw via de Play Store.

Controleer je SD-kaart

Nu de opslaggeheugens van de Android smartphones steeds groter worden, is het steeds minder vaak nodig om nog een SD-kaart te gebruiken. Maar als je een midrange toestel hebt en je Android smartphone hebt uitgebreid met een SD-kaart, doe je er goed aan deze eens te controleren. Haal daarom de SD-kaart tijdelijk uit je smartphone en probeer het downloaden van de app nog eens opnieuw. Werkt het downloaden nu wel? Dan kun je proberen om de SD-kaart weer terug te zetten en te controleren of je de app nog eens kunt downloaden. Heb je hetzelfde probleem weer? Dan zou het kunnen dat je SD-kaart beschadigd is.

Helemaal opnieuw beginnen

Heb je alles al geprobeerd maar kun je echt geen apps meer installeren? Dan doe je er goed aan om een back-up te maken van al je data en deze op te slaan op je computer of op Google Drive. Het enige wat je nog kunt doen, is helemaal opnieuw beginnen. Verwijder daarom alle gegevens van je smartphone en probeer daarna de bewuste app opnieuw te installeren. Als dit werkt, kun je daarna de back-up van je Android smartphone weer terugzetten. Alles zou dan weer moeten werken. Om je smartphone te resetten volg je de volgende stappen:

  • Ga naar Instellingen;
  • Klik op ‘Algemeen’;
  • Klik op ‘Resetten’;
  • Klik op ‘Fabrieksgegevens herstellen’.

Daarna begin je weer vanaf nul en kun je je back-up terugzetten.

© Copyright 2009 - 2024 AndroidToestel.nl - www.androidtoestel.nl | Realisatie: AASHQ