Back to Top

App notificaties werken niet meer? Onze beste oplossingen - androidtoestel.nl

Werkt app notificaties niet meer op je iPhone of Android toestel? Wij hebben de beste oplossingen voor je. Het kan knap vervelend zijn: je merkt dat je opeens geen app notificaties meer krijgt. De meldingen die je normaal gesproken krijgt als je op Facebook een berichtje krijgt of wanneer iemand je een foto stuurt op WhatsApp, krijg je nu niet meer binnen. Er kunnen verschillende oorzaken zijn voor dit probleem. Gelukkig is het laten repareren van je toestel niet nodig, want er zijn allerlei manieren om dit weer op te lossen.

Welke oplossingen zijn er bij niet werkende app notificaties?

Als je geen notificaties van apps meer krijgt, kun je verschillende acties ondernemen. Zo is het goed om in ieder geval te controleren of je je smartphone niet toevallig op de Niet Storen-modus hebt gezet. Je smartphone houdt dan alle binnenkomende berichten stil. Daarnaast kan het gebeuren dat achtergrondbeperkingen worden ingeschakeld. Die functie is bedoeld om je batterij te sparen. Zeker als je niet al te veel batterijdekking meer overhebt, kan deze functie inschakelen. Daarnaast is het ook mogelijk dat je appvoorkeuren niet correct ingesteld staan. Als laatste strohalm kun je ook besluiten je Android toestel volledig te resetten naar de fabrieksinstellingen en opnieuw te beginnen.

Oplossing 1: Controleer de app-meldingsinstellingen per applicatie

Krijg je geen berichten van Facebook, maar wel van WhatsApp? Dan is er mogelijk iets aan de hand met de app-meldingsinstellingen van deze app. Android biedt zeer gedetailleerde meldingsinstellingen per app. Daardoor is het mogelijk dat sommige meldingen uitgeschakeld zijn. Gelukkig kun je deze zelf weer instellen.

  • Ga naar de Instellingen-app;
  • Klik op ‘Apps’;
  • Kies de bewuste app;
  • Klik op ‘Meldingen’;
  • Controleer of meldingen zijn ingeschakeld.

Bekijk ook of alle meldingskanalen zijn ingesteld. Een chatapp kan bijvoorbeeld een apart kanaal hebben voor berichten, oproepen, stille updates en systeemmeldingen. Bij een mail-app kun je vaak per mailbox inschakelen van welke accounts je wel of geen melding wilt ontvangen. Verder kun je ook instellen of een melding stil moet worden afgeleverd, zonder geluid of pop-up. Daardoor lijkt het alsof er helemaal geen meldingen zijn binnengekomen. Je kunt ook altijd even in je meldingsgeschiedenis kijken. Zie je de meldingen daar wel, dan is het handig om even de meldingsinstellingen na te lopen.

Oplossing 2: Staat de Niet Storen-modus aan?

Soms is de oplossing behoorlijk simpel. Android heeft meerdere manieren om meldingen te onderdrukken, zonder dat je dit meteen ziet. Een voorbeeld van zo’n modus is de Niet Storen-modus. Daarnaast heb je de beschikking over focus-modi, werkprofielen en slaaproutines. Al dit soort instellingen kunnen meldingen blokkeren. Er is dus een kans dat je per ongeluk op een knopje hebt gedrukt die een van deze modi heeft geactiveerd. Dit kun je gemakkelijk uitschakelen:

  • Ga naar de Instellingen;
  • Klik op ‘Geluid en trilling’;
  • Controleer of ‘Niet storen’ is ingeschakeld.

Let op uitzonderingen: soms zijn alleen oproepen toegestaan en worden meldingen van apps stilgehouden. Verder kun je per app uitzonderingen maken, zodat sommige apps wel meldingen laten zien. Daarnaast groeperen sommige fabrikanten de meldingen. Dan zie je de melding niet binnenkomen als pop-up, maar verschijnen ze alleen op het meldingenpaneel. Controleer ook of het vergrendelscherm meldingen verbergt. Meestal gaat hier om privacy-instellingen die je per ongeluk hebt ingeschakeld.

Oplossing 3: Schakel achtergrondbeperkingen uit als app notificaties niet werkt

Android heeft als voordeel dat het erg zuinig omgaat met je batterij. Maar soms kan deze zegen ook een vloek zijn. Vooral als je een smartphone van fabrikanten zoals Samsung, Xiaomi, OnePlus en Oppo hebt, kan het gebeuren dat er achtergrondbeperkingen zijn ingesteld. Daardoor worden meldingen ‘bevroren’. Je kunt dit controleren door het volgende te doen:

  • Ga naar de Instellingen-app;
  • Klik op ‘Apps’;
  • Kies de app waarvan je geen meldingen ontvangt;
  • Klik op ‘Batterij’;
  • Stel vervolgens in: ‘Geen beperkingen’ of ‘Niet optimaliseren’.

Verder zie je vaak ook nog een aparte sectie in de Instellingen-app waar je het achtergrondgebruik, energiebeheer of de slaapstand van apps in kunt schakelen. Met name meldingen van chatapps, mail of domotica-apps kunnen dan onderdrukt worden.

Oplossing 4: Update je smartphone en apps

Verouderde software kan ook leiden tot het ontbreken van meldingen. De pushmeldingen op je Android smartphone leunen sterk op Google Play Services. Als die dienst niet up-to-date is, kunnen meldingen vertragen of helemaal niet meer doorkomen. Ga daarom naar de Play Store en controleer of er een update voor Google Play Services, Google Services Framework en de app zelf klaarstaan.

Verder raden we altijd aan om te controleren of je de laatste update al binnen hebt. Fabrikanten lossen regelmatig problemen op en zelfs een kleine update kan al het verschil maken. Ten slotte is het ook een mogelijkheid om even de cache en data van problematische apps weg te gooien.

  • Ga naar de Instellingen-app;
  • Klik op ‘Apps’;
  • Kies de problematische app;
  • Klik op ‘Cache wissen’.

Mogelijk moet je daarna wel weer opnieuw inloggen. Heb je alles bijgewerkt en krijg je nog steeds geen meldingen binnen? Verwijder dan de app en installeer deze opnieuw

Oplossing 5: Reset appvoorkeuren als app notificaties

Een van de laatste oplossingen die je nog kunt proberen, is het resetten van de app-voorkeuren. Zo kun je alle machtigingen, meldingsinstellingen en achtergrondbeperkingen terugzetten naar de standaardwaarden. Dit kun je als volgt doen;

  • Ga naar de Instellingen-app;
  • Klik op ‘Apps’;
  • Klik op het menu rechtsboven in beeld;
  • Kies ‘App-voorkeuren resetten’.

Soms kan ook het herstarten van je smartphone het probleem al oplossen.

Finale oplossingen: de fabrieksinstellingen resetten

Heb je alles al geprobeerd en werken meldingen helemaal niet meer? Dan kun je uiteraard je Android toestel terugzetten naar de fabrieksinstellingen. Je wist dan alle instellingen van je telefoon. Maak van tevoren wel even een back-up van je foto’s en video’s en eventueel ook van je favoriete apps. Of download de apps zelf opnieuw, zodat er geen foute instellingen vanuit je back-up worden teruggezet. Op deze manier zouden de meldingen uiteindelijk weer moeten werken.

© Copyright 2009 - 2025 AndroidToestel.nl - www.androidtoestel.nl | Realisatie: AASHQ