Back to Top

Sms’jes versturen met Android smartphone werkt niet, dit kun je doen - androidtoestel.nl

Het is vervelend, maar een regelmatig voorkomend probleem: je kunt opeens geen sms’jes meer sturen via je Android-telefoon. Hoe kan dat precies? En nog belangrijker: hoe los je het op? We hebben een paar praktische tips voor je om deze problemen op te lossen.

Waarom je geen sms’jes kunt versturen met je Android smartphone

Er kunnen verschillende redenen zijn waarom je geen sms’jes kunt sturen. Eén van de meest voor de hand liggende oorzaken is dat je geen of een slechte verbinding hebt met je provider. Dat kun je bekijken door naar streepjes boven in je scherm te kijken. Het komt ook regelmatig voor dat deze problemen ontstaan omdat je vliegtuig-modus per ongeluk hebt ingeschakeld. Dit kun je bekijken door naar de instellingen van je telefoon te gaan.

Heb je deze twee dingen gecontroleerd en lijkt alles in orde? Dan kun je eerst proberen om de app voor het versturen van berichten opnieuw op te starten. Dat doe je door deze te sluiten en weer te openen. Als ook dat niet werkt, kun je het beste je telefoon even helemaal opnieuw opstarten. Als zelfs dat niet werkt, is er waarschijnlijk iets anders aan de hand.

Problemen met versturen en ontvangen verhelpen

Om erachter te komen waarom je geen berichten meer kunt versturen of ontvangen, zou je kunnen proberen de Berichten-app eens helemaal leeg te gooien. Dat doe je door naar de instellingen van je telefoon te gaan. Scroll naar beneden tot je ‘Apps’ of ‘Applications’ ziet. Ga op zoek naar de Berichten-app. Tik erop, en ga dan naar ‘Opslag’. Je kunt dan tikken op ‘Cache verwijderen’ of iets van die strekking.


Heb je nog steeds problemen? Dan zou het kunnen zijn dat je simkaart problemen geeft. Voor de zekerheid kun je deze even uit je telefoon halen en er weer in stoppen. Je telefoon maakt dan opnieuw verbinding met de zendmast.

Heb je je data overgezet van een iPhone naar Android? Dan zou het kunnen zijn dat iMessage je telefoonnummer nog gebruikt. In dat geval moet je eerst de simkaart weer in de iPhone stoppen, en daar iMessage op uitschakelen. Zo voorkom je dat berichten op het verkeerde apparaat, of helemaal nergens terechtkomen.

Je kunt geen berichten versturen en ontvangen van bepaalde contacten
Het kan ook voorkomen dat je wel berichten kan ontvangen van allerlei andere personen, maar niet van degene waar je contact mee wil. Het komt vaak voor dat berichten van specifieke personen niet voorkomen. Meestal is de achterliggende oorzaak dat je telefoon denkt dat deze persoon geblokkeerd is, en je er dus geen berichten van wil ontvangen.

De oplossing is simpel: verwijder het contact en voeg deze opnieuw toe. Werkt het nog niet? Kijk dan even onder de contactopties of deze persoon toch niet per ongeluk geblokkeerd is. Controleer of het telefoonnummer klopt. Zeker als deze persoon een buitenlands telefoonnummer heeft. Weet je zeker dat het telefoonnummer begint met de juiste landcode? Voor een Amerikaans nummer moet je bijvoorbeeld +1 zetten, en voor een Duits nummer +49.

Je verbinding resetten

Nog steeds problemen met de Berichten-app? Het zou zomaar kunnen zijn dat ergens een instelling van je Acces Point Name (APN) is blijven hangen. Dit los je op door naar de instellingen van je toestel te gaan, te kiezen voor ‘Netwerk en Internet’, en dan ‘SIM & Mobiel netwerk’ te kiezen. Tik op de simkaart die je gebruikt, en kies dan voor ‘Acces Point Names’. In het menu kun je deze dan resetten.

Als je je verbinding hebt gereset, maakt de telefoon opnieuw verbinding. In veel gevallen lost dit de problemen op. Het kan zijn dat je voor bepaalde providers specifieke instellingen moet gebruiken. Je kunt deze opvragen via de website van je provider.

Dit kun je ook nog doen

Heb je alles geprobeerd en werkt het nog steeds niet? Dan moet je het zoeken in minder vaak voorkomende problemen:

  • Je hebt misschien te weinig schijfruimte op je telefoon, waardoor berichten niet goed kunnen worden opgeslagen. Dat merk je vooral als je telefoon ook nog eens traag is;
  • Gebruik je ‘Visual Voicemail’? Dan zou het zomaar kunnen zijn dat de bijbehorende tekstberichten niet goed worden meegestuurd. Neem hiervoor contact op met je provider;
  • Misschien ligt het probleem niet bij jou, maar bij de provider. Kijk voor de zekerheid even of er geen storing gemeld is. Anders kun je de provider bellen voor meer hulp.

Hopelijk helpen deze tips je om je smartphone snel weer helemaal aan de praat te krijgen. Als helemaal niets helpt, raden we je aan om de provider mee te laten kijken. Het kan namelijk ook zijn dat je simkaart defect is, en dat deze door de provider vervangen moet worden.

© Copyright 2009 - 2025 AndroidToestel.nl - www.androidtoestel.nl | Realisatie: AASHQ