Problemen met Google Wallet oplossen
Problemen met Google Wallet zijn vervelend, maar kun je vrij eenvoudig oplossen. Zo kun je het best eerst controleren of je telefoon NFC ondersteunt en of deze functionaliteit ook aan staat. Verder dien je Google in te stellen als je standaard betalingsapp. Sommige andere smartphone merken hebben hun eigen versie van de Wallet en die werkt niet altijd goed. Het is ook mogelijk dat je je toestel hebt geroot en daardoor niet meer kunt betalen.
Oplossing 1: controleer of je telefoon NFC ondersteunt
Controleer ten eerste of je telefoon NFC ondersteunt. NFC betekent ‘Near Field Communication’ en is de technologie die je betaalgegevens draadloos verzendt naar de betaalautomaat. Heb je deze chip uitgeschakeld of ondersteunt je telefoon dit niet, dan kun je geen contact maken tussen de telefoon en de betaalautomaat. Daarom doe je er goed aan te controleren of deze functie is ingeschakeld. In de meeste gevallen staat NFC standaard aan, maar het kan gebeuren dat door updates de functie tijdelijk is uitgeschakeld.
- Open de app ‘Instellingen’ op je Android-toestel;
- Ga naar ‘Verbonden apparaten’;
- Tik op ‘Verbindingsvoorkeuren’;
- Tik op ‘NFC’;
- Controleer of de schakelaar op ‘Aan’ staat.
Op deze manier kun je de NFC-chip weer activeren als deze is uitgeschakeld. Zonder NFC-functionaliteit kun je geen kaarten op de chip opslaan en werkt het betalen dus ook niet.
Oplossing 2: stel Google in als je standaard betalingsapp
Om de betaling te laten slagen, moet je telefoon ontgrendeld zijn. Anders dien je eerst een pincode van je telefoon in te toetsen op je smartphone, voordat je kunt betalen. En je moet ervoor zorgen dat Google Wallet de standaard betaalapp voor contactloze betalingen is. Sommige merken smartphones die Android gebruiken, maken gebruik van hun eigen app. Voor een probleemloze werking kun je het best Google Wallet instellen als standaard betaalapp. Dit kun je zelf controleren door de volgende stappen te doorlopen:
- Ga naar de app ‘Instellingen’ op je Android-toestel;
- Klik op ‘Contactloze betalingen’;
- Controleer of ‘Google Wallet’ is ingesteld.
Is dit niet het geval, pas dit dan aan. Met name toestellen van Samsung maken vaak gebruik van hun eigen Wallet-software, maar die wordt niet overal ondersteund. Daarom raden we je aan gebruik te maken van Google Wallet, ook als de fabrikant een eigen betaalapp heeft.
Oplossing 3: zijn er problemen met je kaart?
Problemen met betalen worden niet altijd veroorzaakt door je toestel zelf. In veel gevallen werkt je creditcard of pinpas niet, omdat deze uit Google Wallet is verwijderd. Als je de kaarten opnieuw probeert toe te voegen, krijg je een melding als: “Neem contact op met uw bank”. In dit soort gevallen weigert de bank of kaartuitgever om de kaart toe te voegen aan je Wallet. Dat kan het geval zijn als je bijvoorbeeld een nieuwe kaart hebt toegevoegd, maar deze nog in de app van je bank hebt geactiveerd.
Het kan ook zijn dat je de verkeerde gegevens van de kaart hebt ingevoerd. Het is belangrijk dat de naam die je invoert in de instellingen overeenkomt met de naam op je kaart en de naam op je Google Pay-profiel. Bovendien moeten je adresgegevens op je Google Pay-profiel precies overeenkomen met de gegevens die bij de bank bekend zijn. Als je een verlopen kaart probeert toe te voegen of een foutieve CVC-code gebruikt, kan Google de kaart niet toevoegen. De bank weigert de toegang dan. Werkt het dan nog niet? Neem dan even contact op met je bank voor verdere instructies.
Oplossing 4: je telefoon is geroot
Wil je veel vrijheid op je smartphone of gebruikmaken van een ander besturingssysteem dan waar het toestel standaard mee geleverd wordt? Dan moet je je toestel rooten. Maar dat is ook een inbreuk op de veiligheid van je toestel en om deze reden zijn banken er niet happig op om geroote Android-telefoons te ondersteunen. Mensen die gebruikmaken van zulke gewijzigde software krijgen vaak een foutmelding dat hun apparaat niet voldoet aan de vereisten voor standaard hardwarebeveiliging. Om met Google Wallet te werken, moet je smartphone voldoen aan de hoogste beveiligingsstandaarden. Maak je gebruik van een telefoon die je hebt geroot, dan wordt NFC soms uitgeschakeld. Dat komt vooral voor als je de bootloader hebt ontgrendeld.
Het is belangrijk dat de bootloader vergrendeld blijft, omdat het anders mogelijk is dat gevoelige betaalinformatie wordt gestolen. Zelfs na een software-update kun je dit probleem krijgen. Om deze reden is het belangrijk dat je de oorspronkelijke fabriekssoftware installeert en de roottoegang tot je telefoon verwijdert.
Oplossing 5: ook identificeren bij kleine bedragen?
Als je aan de kassa staat, heb je vast weleens gemerkt dat je ook bij kleine bedragen toch je pincode van je smartphone moet intoetsen of een gezichtsscan of vingerafdruk moet doen. Dat is niet helemaal de bedoeling, want je wilt natuurlijk snel afrekenen. Om deze reden kun je eens controleren of alle instellingen op je smartphone wel goed staan.
- Ga naar de Google Wallet-app;
- Tik rechtsboven op je profielfoto;
- Selecteer ‘Instellingen voor Wallet’;
- Klik op ‘Verificatie-instellingen’ en klik door naar ‘Contactloos betalen’;
- Schakel ‘Verificatie vereist’ uit.
Moet je nu nog steeds iedere keer de pincode intoetsen, dan ligt het aan de bank en kun je het best even contact opnemen met hun klantenservice.