Mag je een telefoongesprek opnemen?
In de meeste gevallen mag je een telefoongesprek opnemen, al moet je daarvoor soms wel toestemming vragen. Ben je bijvoorbeeld in het ziekenhuis en wil je een gesprek opnemen met je arts, dan moet je daarvoor eerst toestemming vragen. Bovendien zit er een verschil tussen gesprekken tussen particulieren en bedrijven.
Stiekem een gesprek opnemen met je smartphone (iPhone of Android)
Als het gaat om gesprekken tussen particulieren onderling, ben je niet verplicht aan de ander te melden dat je het gesprek opneemt. Natuurlijk mag je het wel aankondigen, want dat is wel zo netjes. Als je een gesprek op je telefoon opneemt aan de hand van ingebouwde functies, krijgt degene met wie je het gesprek voert altijd te horen dat de opnamefunctie is aangezet. Je mag als consument altijd een telefoongesprek opnemen, ook met bedrijven. Maar je moet wel zelf onderdeel zijn van het gesprek. Het is niet verplicht om iemand hierover in te lichten.
Als je een gewoon gesprek (face-to-face) wilt opnemen, mag dat ook. Je kunt dus ook gesprekken opnemen met je werkgever als je je nieuwe contract bespreekt of met je buurvrouw als je ruzie hebt.
Neem je thuis een gesprek op voor privégebruik, dan hoef je degene met wie je het gesprek voert daarover niet te informeren. Maar als je van plan bent om de informatie uit het gesprek ergens voor te gebruiken, dan valt de opname van een gesprek onder de verwerking van persoonsgegevens. Volgens de AVG-wet moet je dan toestemming vragen. Als je als werknemer een gesprek met een werkgever opneemt, hoef je daar geen toestemming voor te vragen. Als je deze opname later in de rechtszaal wilt gebruiken, dan mag dat. De verwerking van de gegevens is immers nodig om jouw belangen te behartigen. Maar die moeten dan wel zwaarder wegen dan de privacy van de werkgever.
Mag een bedrijf een gesprek met jou opnemen? Legaal of juist illegaal?
Hoe zit het dan andersom? Mogen bedrijven zomaar een gesprek met jou als consument opnemen, en is dat legaal of toch illegaal? Dit fenomeen heet ‘voicelogging’ en is volgens de Autoriteit Persoonsgegevens volledig legaal, als de organisatie het gesprek nodig heeft om een overeenkomst uit te voeren. Een organisatie mag het gesprek dus opnemen, bijvoorbeeld om de telefonische dienstverlening te verbeteren of te bewijzen dat er op afstand een contract is afgesloten. Het gesprek mag ook worden gebruikt om te beoordelen of een klacht van een consument terecht is. Het maakt ook niet uit wie van beiden het gesprek start.
Zo neem je een telefoongesprek op
Op een paar uitzonderingen na, mag je dus je gesprek opnemen. Maar lang niet alle Android-telefoons beschikken over een opnamefunctie in de telefoon-app. Als je iemand belt, zou er een knop met een taperecorder-symbool moeten verschijnen. Als je op deze knop klikt, hoort de ander een waarschuwing dat het gesprek wordt opgenomen. Deze boodschap is vaak in het Engels of in de taal waarin je je telefoon hebt opgenomen. Zo kan je gesprekspartner bezwaar maken of ophangen.
Door nog een keer op de knop te klikken, stop je de opname. De opname wordt vervolgens lokaal opgeslagen. Je kunt de opnames ook terugvinden in je telefoon-app.
- Ga naar je telefoon-app;
- Tik op de naam van degene met wie je het gesprek hebt opgenomen;
- Klik op de drie liggende streepjes;
- Klik op het microfoon-icoontje om het gesprek nog eens terug te luisteren.
Zie je deze functie niet, dan kan het ook zijn dat deze functie niet ondersteund is. Dit is afhankelijk van het land waar je telefoon geproduceerd is.
Soms staat deze optie uit
Veel smartphones die geproduceerd zijn in West-Europa, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Canada hebben deze functie niet. De fabrikanten aldaar moeten voldoen aan strenge privacywetgeving. Om deze reden ontbreekt de opnamefunctie of is deze volledig geblokkeerd.
Maar als je Android-toestel uit een land als India, Bangladesh of Vietnam komt, is deze functie vaak wel aanwezig. Deze productielanden hebben immers weinig te maken met de Europese wetgeving. Sommige smartphones van Google zelf maken het ook mogelijk om gesprekken op te nemen, zoals bijvoorbeeld de Pixel. Maar dat is wel afhankelijk van je Android-versie en waar het toestel precies geproduceerd is.
Opnemen van een telefoongesprek, met een app van derden
Voor 2022 waren er heel wat apps in de Play Store die het mogelijk maakten om telefoongesprekken op te nemen. Maar Google heeft allerlei beperkingen opgelegd aan apps in de Play Store die telefoongesprekken kunnen opnemen. Daardoor zijn de mogelijkheden nu op één hand te tellen. Wel kun je een app als ACR Phone Call Recorder en Automatic Call Recorder proberen. Toch werkt het opnemen niet meteen. Vaak moet je extra software installeren of bepaalde beveiligingsopties uitzetten. Ook hier maakt het uit in welk land je smartphone is geproduceerd.
Je kunt natuurlijk ook een voicerecorder of dictafoon kopen en de microfoon voor de speaker van je smartphone houden. Dit werkt altijd, maar vaak is de kwaliteit van het gesprek niet al te best en is het best een onderneming om de microfoon een half uur voor je speaker te houden.